Lær hvordan du melder en Windows-PC inn i Active Directory-domenet for sentralisert administrasjon
Å melde en arbeidsstasjon inn i et Active Directory-domene gir flere viktige fordeler:
Forsikre deg om at:
Arbeidsstasjonen må bruke domenekontrolleren som DNS-server. Dette er kritisk for at domenetilknytningen skal fungere.
Sett primær DNS-server til din domenekontrollers IP-adresse
Høyreklikk på Start-menyen og velg "System". Dette åpner Windows Innstillinger med systeminformasjon.
Klikk på "Avanserte systeminnstillinger" i høyre marg. Dette åpner dialogboksen Systemegenskaper.
I dialogboksen Systemegenskaper, velg fanen "Datamaskinnavn". Her finner du alternativer for å endre datamaskinens navn og domenetilhørighet.
I vinduet som åpnes, klikk på "Endre..." knappen under "Medlemskap i domene eller arbeidsgruppe"
Velg "Domene" og skriv inn domenenavnet ditt domenenavn
Skriv inn brukernavn og passord for en konto med rettigheter til å melde maskiner inn i domenet
Du vil få en bekreftelse på at maskinen er lagt til i domenet. Klikk OK for å fortsette.
For at endringene skal tre i kraft, må du starte maskinen på nytt. Lagre alt arbeid før du fortsetter.
Etter omstart vil arbeidsstasjonen være medlem av domenet. Brukere kan nå logge på med sine domenekontoer ved å skrive DOMENE\brukernavn
eller brukernavn@domene.local
.